האם בועת הנדל"ן בתל אביב דועכת? – סיכום מחירי נדל״ן תל אביב

בעשור האחרון, שוק הנדל"ן בתל אביב חווה עליות מחירים משמעותיות, אך בשנה האחרונה ניכר שינוי מהותי במגמה. מדד בועת הנדל"ן הגלובלי של UBS לשנת 2024 מצביע על ירידת הסיכון לבועת נדל"ן בעיר, שהוסכם כעת כ"בינוני". מדובר בשינוי מהותי לעומת השנים הקודמות, בהן העיר סווגה ברמות סיכון גבוהות יותר.

בין השנים 2002 ל-2022, מחירי הדירות בתל אביב שילשו את עצמם, הודות לריביות נמוכות ומחסור בדיור. אולם, לקראת סוף 2023, הראו מחירים ירידה של כ-10%, במקביל לעליית ריביות המשכנתאות. תופעה זו הובילה לריבוי פניות בשוק השכירות, שם הביקוש גבר משמעותית.

תחזיות השוק נותרות מעורבות

בעוד שתחזיות השוק נותרות מעורבות, ההתאוששות מתחילה להתברר כבר בשנת 2024. הקבלנים מציעים כיום תנאים אטרקטיביים, מה שמגביר את החשש מהחמצת הזדמנויות השקעה. עם זאת, המצב הכלכלי הלאומי, בעיקר בעקבות מלחמות ומצב ביטחוני לא ברור, עלול להשפיע על מגמת המחירים בעתיד הקרוב.

השוואה עם ערים נוספות מסביב לעולם מראה כי מיאמי נותרה במקום הראשון ברמות הסיכון הגבוהות לבועת נדל"ן, ואחריה טוקיו וציריך. בעוד בתל אביב המצב מתייצב, ערים כמו לוס אנג'לס וטורונטו עדיין מתמודדות עם סיכונים גבוהים.

כמו כן, יועצי נדל"ן מציינים כי במקומות כמו סן פרנסיסקו, ניו יורק וסאו פאולו ישנו סיכון נמוך יותר לבועת נדל"ן. בנוסף, מחירי הדירות בערים רבות בעולם ירדו בממוצע ב-15% מאז אמצע 2022, בעקבות עליות ריבית.

על מה הדיווחים והנתונים מצביעים?

הדיווחים מצביעים על מצוקת דיור גוברת, המובילה לעלייה בדמי השכירות. עלייה זו אף התבטאה בשיעור של כ-5% במהלך השנתיים האחרונות, מה שהקנה שוק שכירות חזק יחסית. התופעות הללו מצביעות על אפשרות להתייצבות בשוק, כאשר שיעורי הריבית נמוכים יוכלו לעודד קנייה נוספת של דירות.

לסיכום, שוק הנדל"ן בתל אביב נמצא בתהליך של התקררות, אך אין להניח שהשינוי הזה יימשך. ככל שיספקו קבלנים תנאים נוחים יותר, והסיכונים הכלכליים יירדו, יש מקום לתקווה שהשוק יחזור לצמוח. הניתוחים מצביעים על כך שהצפייה למגמות עתידיות תלויה מאוד בהשתנות התנאים הכלכליים והביטחוניים במדינה.

לסיכום, כמה מילים מאיתנו – זמן ת"א

בעשור האחרון חווה שוק הנדל"ן בתל אביב עליות מחירים משמעותיות, אך בשנה האחרונה ניכר שינוי מהותי במגמה, עם ירידה של כ-10% במחירים. מדד UBS לשנת 2024 מסווג את סיכון הבועה בעיר כ"בינוני", מה שמעיד על התייצבות יחסית לעומת הסיכון הגבוה בעבר.

עליית ריביות המשכנתאות והמצוקה הגוברת בדיור הובילו לעלייה בשוק השכירות. התחזיות נותרות מעורבות, כאשר הקבלנים מציעים תנאים אטרקטיביים, אך המצב הכלכלי והביטחוני בארץ עשוי להשפיע על המגמה בעתיד. בשורה התחתונה, שוק הנדל"ן בתל אביב מתקרר, אך עם פוטנציאל להתאוששות בעתיד, בהתאם לתנאים משתנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן