אמבה אוכלת מוח – עד כמה נדירה וממה להיזהר? 

אמבה אוכלת מוח

אמבה אוכלת מוח

רק לאחרונה, התבשרנו כי בחור צעיר, סה"כ בן 26 שרחץ במימיה הקרירי והמזמינים של הכנרת – נפטר כתוצאה מהידבקות באמבה נדירה. עד כמה נדירה וממה צריך להיזהר?

צעיר בן 26 נדבק בכנרת באמבה אוכלת מוח

לאחר שנדבק באמבה נדירה אשר נקראת "נגלריה פאולרי", אותו צעיר בן 26 נפטר לאחר שרחץ במים של הכנרת. אמבה אוכלת מוח גורמת, בין היתר, לדלקת חריפה במוח, והיא חיה אך ורק במים מתוקים.

כמו כן, אמבה אוכלת מוח אינה יכולה לחיות במים קפואים, אלא רק במים חמימים. יש לציין, אמבה אוכלת מוח נחשבת נדירה למדי. למעשה, אותו מקרה של הצעיר בן ה-26 הינו המקרה השני אי פעם בישראל של מוות כתוצאה מאמבה זו.

איפה אמבה אוכלת מוח חיה או מתקיימת?

כאמור, אמבה אוכלת מוח נמצאת במאגרים של מים מתוקים, כדוגמת הכנרת. זה לא משנה אם מדובר על מאגרי מים טבעיים או מאגרים מלאכותיים של מים, ככה או ככה היא יכולה להתקיים שם.

כמו כן, אמבה מסוג זה, על מנת להתקיים, צריכה לחיות בסביבה של טמפרטורות גבוהות. לכן, בבריכות שחייה אשר מטופלות היטב היא לא אמורה להתקיים. אגב, גם בגלל ההימצאות של כלור במים של בריכות. 

עד כמה אמבה אוכלת מוח נפוצה בישראל וכיצד נדבקים?

לא מאוד, או ליתר דיוק – היא מאוד נדירה. בכל ההיסטוריה של מדינת ישראל, נרשמו 2 מקרים בלבד של מוות כתוצאה מהידבקות באמבה אוכלת מוח. בעוד שהמקרה האחרון היה ממש לאחרונה במימיה של הכנרת, המקרה הראשון קרה לפני יותר משנתיים בבית החולים בילינסון.

על מנת להידבק באמבה מסוג זה, יש צורך לבוא במגע ישיר עם מים נגועים בה. לצורך העניין, אם אדם שואף מים המכילים אמבה לתוך ריריות האף שלו, הוא בהחלט עשוי להידבק. כאשר תרחיש זה קורה, האמבה למעשה חודרת דרך דרכי הנשימה ויכולה לגרום לדלקת מוחית.

מהם התסמינים של אמבה אוכלת מוח?

ישנם כמה תסמינים שונים של אמבה אוכלת מוח, והם כוללים בין היתר את הבאים לפניכם:

  • חום גבוה
  • כאבי ראש חזקים
  • שינויים במצב ההכרה.
  • תסמינים קיצוניים יותר יכללו פרכוסים ובלבול.
  • פגיעה נוירולוגית קשה.
  • מוות במקרה של דלקת מוחית. 

אמבה אוכלת מוח – יש לה טיפול?

באופן כללי, הטיפול כולל מתן של תרופות מסוג אנטי-פטרייתיות. התרופות האלה ניתנות באופן ישיר לנוזל המוח והשדרה. יש לציין, למרות הטיפול, גם אם ניתן במהירות, אמבה אוכלת מוח עלולה לגרום למוות.

עם זאת, לאחר מקרה המוות בכנרת של צעיר בן 26, משרד הבריאות ביצע בדיקה תברואתית בבריכות בחוף גיא בכנרת. בתוך כך, התנאים התברואתיים נמצאו תקינים, ומשרד הבריאות מסר כי אין מניעה להיכנס למים בבריכות אלו.

לסיכום, אמבה אוכלת מוח, שנקראת גם "נגלריה פאולרי", נדירה מאוד בישראל. לכן הסיכוי להידבק בה נמוך, אבל בכל זאת מומלץ להיות מודעים לסיכון. אין סיבה או צורך לשנות את ההתנהלות היומיומית בעקבותיה, אבל חשוב להיות מודעים לה כאשר אתם מתקרבים למאגרי מים מתוקים (במיוחד בקיץ כמובן כי היא אוהבת טמפרטורות גבוהות). 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן